Zarzuty dla prezydenta Miasta Ostrołęka w związku z nieprawidłowościami przy organizowaniu przetargu

W toku prowadzonego przez Prokuraturę Okręgową w Łomży śledztwa w sprawie przekroczenia uprawnień przez Prezydenta Miasta Ostrołęka, w okresie od listopada 2018 roku do kwietnia 2019 roku poprzez zapewnienie ustalonym osobom nieuprawnionego i nieograniczonego dostępu do dokumentacji znajdującej się w Wydziale Inwestycji Miejskich, Wydziale Dróg, Wydziale Finansów, Budżetu, Podatków i Opłat, a w szczególności specyfikacji istotnych warunków zamówień, pozwoleń na budowę, projektów budowlanych, opinii i ekspertyz, umów z wykonawcami, protokołów odbioru, faktur i innych, poświadczenia nieprawdy w dokumentacji Rady Nadzorczej Ostrołęckiego Przedsiębiorstwa Komunalnego Sp. z o.o., podżegania do usunięcia dokumentacji znajdującej się w siedzibie w/w spółki, a także niedopełnienia obowiązków przez Prezydenta Miasta Ostrołęka, poprzez zaniechanie powiadomienia organów ścigania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa poświadczenia nieprawdy w dokumentacji w dniu 23.07.2020 roku prokurator przedstawił zarzut Łukaszowi K. – Prezydentowi Miasta Ostrołęka.
Łukaszowi K. prokurator przedstawił zarzut niedopełnienia w dniu 3 września 2019 roku w Ostrołęce, jako Prezydentowi Miasta Ostrołęka obowiązków służbowych związanych z czynnościami w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego dotyczącego inwestycji pn. Budowa ul. D. Majewskiego w Ostrołęce w ramach zadania inwestycyjnego „Budowa infrastruktury technicznej przy udziale mieszkańców”, gdzie jako kierownik zamawiającego, złożył oświadczenie, iż nie podlega wyłączeniu w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, albowiem nie pozostawał przed upływem trzech lat od wszczęcia przedmiotowego postępowania w stosunku zlecenia z wykonawcą ubiegającym się o udzielenie zamówienia, podczas gdy faktycznie w dniu 10 grudnia 2018 roku zawarł w imieniu Miasta Ostrołęka z ubiegającym się o udzielenie zamówienia Markiem T., umowę zlecenia na wykonanie czynności polegających na weryfikacji dokumentacji znajdującej się w Wydziale Inwestycji Miejskich, Wydziale Dróg, Wydziale Finansów, Budżetu, Podatków i Opłat, a także wiedząc, iż Marek T. będąc prawomocnie skazany z art. 286 § 1 k.k. podlega wykluczeniu z przetargu zaniechał działań zmierzających do weryfikacji karalności Marka T. i wykluczenia go z przetargu, po czym w dniu 12 września 2019 roku zawarł jako Prezydent Miasta Ostrołęka umowę nr KPZ.272.12.2019 z Markiem f. jako wykonawcą, na mocy której zlecił wykonawcy działającemu jako właściciel firmy TYSZMARK-POL MPBO wykonanie robót budowlanych w zakresie zadania inwestycyjnego pn. Budowa ul. D. Majewskiego w Ostrołęce w ramach zadania inwestycyjnego „Budowa infrastruktury technicznej przy udziale mieszkańców” ustalając wartość wynagrodzenia wykonawcy na kwotę 505 086,15 zł (pięćset pięć tysięcy osiemdziesiąt sześć złotych i piętnaście groszy), czym działał w celu osiągnięcia korzyści majątkowej przez wykonawcę Marka T. i na szkodę interesu publicznego, wyrażającego się koniecznością zapewnienia wiarygodności dokumentów w obrocie prawnym oraz zagwarantowania równych pozycji uczestnikom przetargów publicznych.
Wyżej wymieniony podejrzany nie przyznał się do popełnienia zarzucanego mu czynu i odmówił złożenia wyjaśnień.
Zarzucane podejrzanemu przestępstwo zagrożone jest karą do 10 lat pozbawienia wolności.
Wobec podejrzanego prokurator zastosował środki zapobiegawcze w postaci poręczenia majątkowego w kwocie 20.000 złotych oraz zakazu wykonywania czynności służbowych związanych z organizacją i przeprowadzaniem postępowań o udzielenie zamówień publicznych na rzecz miasta Ostrołęka, a także zabezpieczenie majątkowe na poczet grzywny w kwocie 30.000 złotych.
W toku śledztwa zabezpieczono dokumentację Urzędu Miasta Ostrołęka, w tym dotyczącą organizowanych przez Miasto przetargów. W wyniku analizy dokumentacji dotyczącej przetargu związanego z inwestycją pn. Budowla ul. D. Majewskiego w Ostrołęce ustalono, iż Prezydent jako kierownik zamawiającego złożył w’ dniu 3 września 2019 roku na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia Prawo zamówień publicznych pisemne oświadczenie o braku przesłanek wykluczających go z postępowania. Jedną z przesłanek wyłączenia osób wykonujących czynności w postępowaniu o zamówienie publiczne z postępowania przetargowego jest okoliczność wskazana w art. 17 ust. 1 pkt. 3 cytowanej wyżej ustawy, a mianowicie fakt pozostawania w stosunku zlecenia przed upływem trzech lat od wszczęcia postępowania o zamówienie publiczne z osobą ubiegającą się o zamówienie. Przedmiotowe oświadczenie, zgodnie z art. 17 ust. 2 cyt. wyżej ustawy składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Ubiegającym się o zamówienie był Marek T., który w konsekwencji wygrał przetarg. Ustalono, iż w dniu 10 grudnia 2018 roku Prezydent Miasta Ostrołęka zawarł z Markiem T. umowę zlecenia na wykonywanie czynności polegających na weryfikacji dokumentacji znajdującej się w Wydziale Inwestycji Miejskich, Wydziale Dróg, Wydziale Finansów, Budżetu, Podatków i Opłat, a w’ szczególności specyfikacji istotnych warunków zamówień, pozwoleń na budowę, projektów budowlanych, opinii i ekspertyz, umów z wykonawcami, protokołów odbioru, faktur i innych. Umowa zlecenia wygasła z dniem 1 stycznia 2019 roku. Ubiegający się o zamówienie Marek T. był prawomocnie skazany przez Sąd za przestępstwo z art. 286 § 1 k.k.
Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 13 ppkt a cyt. ustawy osoba taka podlega wykluczeniu z przetargu. Z zeznań świadka Marka T. wynikało, iż Prezydent wiedzę o jego karalności posiadał już w listopadzie 2018 roku. W dniu 12 września 2019 roku Prezydent Miasta Ostrołęka zawarł z Markiem T. jako wykonawcą umowę na realizację inwestycji pn. Budowa ul. D. Majewskiego w ramach zadania inwestycyjnego „ Budowa infrastruktury technicznej przy udziale mieszkańców”. Wartość kontraktu wynosiła 505 086,15 złotych. Inwestycja została zrealizowana i odebrana przez Miasto.